… Δεν πλεονάζεις εσύ. Πλεονάζει η Παιδεία!!!
Από τη Δευτέρα 22 Ιουλίου «μαύρη Δευτέρα» για την Δημόσια εκπαίδευση καθώς 2.500 καθηγητές Επαγγελματικών ειδικοτήτων που καταργήθηκαν από τα επαγγελματικά λύκεια και σχολές τέθηκαν σε καθεστώς διαθεσιμότητας, και οκτώ μήνες μετά σε καθεστώς μακροχρόνιας ανεργίας .
Κοντά σε αυτούς και είκοσι χιλιάδες μαθητές, που θα αναζητούν από τον Σεπτέμβριο την ειδικότητα στο σχολείο τους και δεν θα τη βρίσκουν. Με αυτό τον τρόπο το πιο δυναμικό κομμάτι της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης παραδόθηκε βορά στον ιδιωτικό τομέα, καθώς οι τομείς Υγείας, Πρόνοιας και Αισθητικής – Κομμωτικής δεν απαιτούν μεγάλες επενδύσεις σε εργαστήρια σε σχέση με άλλους τομείς (π.χ. Μηχανολόγοι), άρα είναι πολύ εύκολο να καλυφθούν οι εκπαιδευτικές ανάγκες χωρίς ιδιαίτερες επενδύσεις από τον ιδιωτικό τομέα.
Το σχέδιο της μαύρης εικόνας παντού συνεχίζεται και στην εκπαίδευση. Θα ακολουθήσουν 7.500 υποχρεωτικές μετατάξεις και μεταθέσεις εκπαιδευτικών, έχουν ήδη απολυθεί 10.000 αναπληρωτές (που κάποιους θα τους επαναπροσλάβουν μέσω κονδυλίων ΕΣΠΑ με 400 ευρώ). Ο Σεπτέμβριος του 2013 θα βρει το δημόσιο δωρεάν σχολείο υπό αναίρεση ως φιλοσοφία και υπό διάλυση ως δομή.
Στην άμμο του ποταμού Έβρου έχει χαθεί εκείνη η στιγμή που για πρώτη φορά ακούστηκε η λέξη «λαθρομετανάστης». Ήταν η στιγμή που μια ολόκληρη κοινωνία θα έπρεπε να μάθει ότι μπορεί να υπάρχουν και λαθραίοι άνθρωποι. Τώρα ήρθε μια άλλη αντίστοιχη στιγμή. Δίπλα στους λαθραίους ανθρώπους να στοιχηθούν και οι πλεονάζοντες εκπαιδευτικοί. Πλεονάζοντες εκπαιδευτικοί, πλεονάζοντες δάσκαλοι, πλεονάζοντες γιατροί. Αλλά ποτέ πλεονάζοντες τραπεζίτες, golden boys, γραμματείς υπουργείων, ΜΑΤατζήδες, “επώνυμοι” δημοσιογράφοι.
Όσοι περισσότεροι, τόσο καλύτερα για την οικονομία της υποτέλειας. Είναι ξεκάθαρο ότι στην ανθρωπολογιστική τους, η παιδεία μετριέται σαν ένα οποιοδήποτε εμπόρευμα. Με τα δράμια. Σύμφωνα με αυτή τη λογική, πρέπει να περικόψουμε δαπάνες. Από τη μόρφωση, βέβαια. Ποτέ από την κερδοφορία της υψηλής επιχειρηματικότητας.
Οι πλεονάζοντες εκπαιδευτικοί προϋποθέτουν συγχωνεύσεις σχολείων, καταργήσεις ειδικοτήτων και την περαιτέρω αύξηση των μαθητών ανά τμήμα. Το υπουργείο δήλωσε ότι δικαιούται 1,5 τ.μ. ο κάθε μαθητής. Λίγο λιγότερο χώρο από όσο δικαιούνταν ένας σκλάβος σε «γαλέρα» του 18ου αιώνα. Μα πρέπει να μαθαίνουμε σιγά σιγά όλοι μας. Πλεονάζοντες καθηγητές, πλεονάζοντες μαθητές. Εδώ κινδυνεύουν οι τράπεζες, εδώ τρίζουν τα θεμέλια των εθνικών μας ευεργετών… Πρέπει να τους σώσουμε.
Γιατί χρειάζονται σχολεία ,βιβλία, δάσκαλοι και καθηγητές τόσα έξοδα που δημιουργούν ελλείμματα για να μορφώνονται τα παιδιά μας σήμερα; Μα αφού υπάρχει ο Θέμος Αναστασιάδης, να τους διδάσκει ελληνική γλώσσα στην εκπομπή του. Ο Στουρνάρας, να τους μαθαίνει Μαθηματικά, και ο Άδωνις Ιστορία. Φυσική, Χημεία… δεν χρειάζονται. Υπάρχουν οι εκπομπές αστρολογίας στη μεσημεριανή ζώνη της ιδιωτικής, υγιούς τηλεόρασης. Καληνύχτα, δάσκαλε. Μην το παίρνεις προσωπικά. Δεν πλεονάζεις εσύ. Πλεονάζει η Παιδεία.
Η κυβέρνηση τον Σεπτέμβριο θα κλείσει τα σχολεία. Οι εκπαιδευτικοί έχουν υποχρέωση να τα ανοίξουν. Να τα κρατήσουν ανοιχτά και όρθια. Με όρους κινήματος. Με διαδικασίες κοινωνικών συμμαχιών. Μαζί με τους μαθητές και τους γονείς. Αλλά και μαζί με όλη την κοινωνία. Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να περιγράψουν όχι μόνο την ανάγκη για ένα δημόσιο δωρεάν σχολείο, αλλά και για ένα σχολείο που θα αρνείται το χθες-τη φυλακή του παρόντος, ένα σχολείο που θα μπορεί σε αυτό ο μαθητής να αναγνωρίζει τις ανάγκες του, τις επιθυμίες του, τα όνειρά του. Αυτή η περιγραφή δεν μπορεί να γίνει μόνο με αποφάσεις συνεδρίων ή κειμένων πεφωτισμένων παιδαγωγών, αλλά από την κινηματική ανατροπή. Εμείς οι γκρεμιστές εμείς και οι χτίστες.
Τον Σεπτέμβριο, εκεί, στα «ανοιχτά» κινηματικά σχολεία του εκπαιδευτικού, του γονιού, του μαθητή εκεί να γραφεί ο επίλογος αυτής της πολιτικής, αλλά και ένας πρόλογος. Και αυτός ο πρόλογος θα έχει χιλιάδες συντάκτες και θα αρχίζει το ταξίδι στο σχολείο του μέλλοντος που δεν περισσεύει κανείς και χωράει όλη η Γνώση.
Παναγιώτης Κουμουνδούρος
Πρόεδρος της ΕΛΜΕ Λακωνίας