«Κι ως έκοβα μες στην ποδιά μου | τριαντάφυλλα δροσάτα, στη Χαλκίοικη | δώρο την Αθηνά για να τα πάω, | μ’ άρπαξε ο Ερμής κι απ’ τον αιθέρα εδώ | στον άχαρο μ’ έφερε τόπο | τη δόλια».
Με αυτούς τους υπέροχους στίχους, η Ελένη θρηνεί για την αρπαγή και μεταφορά της στην Αίγυπτο, σύμφωνα με την ευριπίδεια εκδοχή του μύθου (βλ. Ευριπίδη “Ελένη”, στ. 279-284, μετάφραση: Τ. Ρούσσου). Ο μεγάλος Αθηναίος τραγικός αφιερώνει πολλούς στίχους του έργου του σε εμβληματικά σημεία της Σπάρτης, προσφέροντας ερεθίσματα για συζήτηση με τους μαθητές και τις μαθήτριες σχετικά με τη σημασία τους στη ζωή των αρχαίων Σπαρτιατών (π.χ. για τον γεμάτο καλάμια -τον “δονακόεντα”- Ευρώτα και για τις παλαίστρες στις όχθες του, όπου γυμνάζονταν τα αδέλφια της Ελένης, οι Διόσκουροι Κάστωρ και Πολυδεύκης, βλ. ό.π. στ. 238-243).
Οι αναφορές αυτές έδωσαν την αφορμή για μια επίσκεψη του 4ου Γυμνασίου Σπάρτης “Γιάννης Ρίτσος” στο πλαίσιο του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών Κειμένων από Μετάφραση (Γ΄ Γυμνασίου) και του προγράμματος “Γνωρίζω τους αρχαιολογικούς χώρους της γειτονιάς μου”, που υλοποιείται στο σχολείο. Υπό την καθοδήγηση των φιλολόγων Παπαποστόλου Μεταξίας και Κονδυλόπουλου Ιωάννη, οι μαθητές περιηγήθηκαν την Πέμπτη 15 Νοεμβρίου 2016 στον χώρο της ακρόπολης της αρχαίας Σπάρτης. Καθισμένοι στις κερκίδες του αρχαίου θεάτρου της πόλης μας, ενημερώθηκαν για την αρχιτεκτονική του, την ιστορία του και τις προσπάθειες για την ανάπλαση και ανάδειξή του. Με τη βοήθεια των ενημερωτικών πινακίδων και υλικού της Εφορείας Αρχαιοτήτων Λακωνίας, οι μαθητές εντυπωσιάστηκαν από τις αναπαραστάσεις των αρχαίων κτισμάτων, ενώ ενδιαφέρον έδειξαν και για το κυκλοτερές οικοδόμημα, το οποίο έχει αναδειχθεί μετά τις πρόσφατες εργασίες στον αρχαιολογικό χώρο.