Τα «πέτρινα» χρόνια της ελληνικής ακτοπλοΐας συνεχίζονται, με τη μείωση της επιβατικής κίνησης να έχει φτάσει σχεδόν στο μισό τα τελευταία εφτά χρόνια και τη σταδιακή συρρίκνωση του ελληνόκτητου στόλου στην Αδριατική να έχει οδηγήσει την ελληνική σημαία σε απώλεια του ανταγωνιστικού της πλεονεκτήματος.
Όπως γράφει ο Ελεύθερος Τύπος, παρά την ανθεκτικότητα του κλάδου, οι προκλήσεις που υπάρχουν, με την αύξηση της τιμής των καυσίμων, τις δυσκολίες στους τραπεζικούς δανεισμούς και τον οξύ ανταγωνισμό θαλάσσιων και εναέριων μεταφορών, οφείλουν να οδηγήσουν σε αναζήτηση ενός νέου «ακτοπλοϊκού προϊόντος» με νέα επιχειρηματικά μοντέλα και επενδύσεις που πρέπει να γίνουν ώστε ο κλάδος να πατήσει ισχυρότερα στα πόδια του.
Οι οιωνοί για το 2017 δεν είναι θετικοί, με τις πρώτες εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα μετά από δύο χρόνια θετικών απολογισμών.
Ακτινογραφία
Την ακτινογραφία του κλάδου παρουσίασε χθες για 16η συνεχόμενη φορά η εταιρία χρηματοοικονομικών συμβούλων XRTC στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά με την παρουσία και του προέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλη Σακέλλη. Στη μελέτη με τίτλο «Η αγορά σε λήθαργο αναμένοντας προοπτικές» καταγράφεται η μεγάλη μείωση της επιβατικής κίνησης για 7ο συνεχές έτος και η συνολική μείωση κατά 46%, ενώ, παρά τη συνεχόμενη αύξηση της τουριστικής κίνησης στη χώρα μας, αυτή δεν μπορεί να καρπωθεί οικονομικά από την ακτοπλοΐα λόγω του μεγάλου ανταγωνισμού με τις αεροπορικές εταιρίες.
Αντίθετα, η διακίνηση αυτοκινήτων και φορτηγών σημείωσε αύξηση της τάξεως του 10% και 6% αντίστοιχα την περσινή χρονιά σε σχέση με το 2015. Η επιβατική κίνηση στα Δωδεκάνησα μειώθηκε το περασμένο έτος σε σύγκριση με το 2015 κατά 15,3% και στο Βόρειο Αιγαίο κατά 19,6%.
Η μεγαλύτερη μείωση, κατά 26,6%, παρατηρήθηκε στη γραμμή Χίου – Μυτιλήνης, η οποία δεν αποδίδεται μόνο στον ανταγωνισμό των αεροπλάνων, αλλά και στην απαγόρευση της μετακίνησης των προσφύγων και των παρατύπως εισερχομένων στην Ελλάδα επιβατών.
Το κόστος
Η συνεχιζόμενη χαμηλή τιμή του πετρελαίου από το 4ο τρίμηνο του 2014 είναι ο κύριος λόγος που οι εταιρίες εμφανίζουν θετικά οικονομικά αποτελέσματα. Το ποσοστό του κόστους των καυσίμων ανέρχεται στο 33% των συνολικών εξόδων εκμετάλλευσης των πλοίων για το 2016. Το βιώσιμο ποσοστό κόστους καυσίμων είναι κοντά στο 30%, οπότε κάθε αύξηση της τιμής του πετρελαίου από εδώ και πέρα θα θέσει σε σοβαρό κίνδυνο την κερδοφορία τους. Ηδη η μέση τιμή καυσίμων το α’ 5μηνο του 2017 είναι υψηλότερη κατά 80% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους.
Ναύλα
Την ίδια στιγμή, ιδιαίτερα ακριβό σε σχέση με την τσέπη του Ελληνα ταξιδιώτη θεωρείται το αντίτιμο για ένα εισιτήριο, ενώ υπάρχουν φόβοι ότι η τιμή θα αυξηθεί στο μέλλον καθώς το κόστος της υποχρεωτικής μετατροπής των πλοίων ώστε να είναι φιλικότερα με το περιβάλλον θα μετακυλιστεί στον καταναλωτή.
«Κινήσεις που σχετίζονται με αναθεωρήσεις τιμολογιακών πολιτικών οι οποίες θα πρέπει να συνοδεύονται με τον επαναπροσδιορισμό του προσφερόμενου ακτοπλοϊκού προϊόντος φαντάζουν πλέον απαραίτητες για την αναβίωση του κλάδου.
Το “νέο” ακτοπλοϊκό προϊόν θα πρέπει να δώσει έμφαση στη συνολική εμπειρία του πελάτη η οποία σχετίζεται όχι μόνο με την ποιότητα του πλοίου αλλά και με τις υπηρεσίες που παρέχει το εισιτήριο πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την ολοκλήρωση του ταξιδιού», τόνισε στην παρουσίασή του ο επικεφαλής της XRTC Γιώργος Ξηραδάκης.
Στην ανάγκη λήψης αποφάσεων που θα ενισχύσουν την ελληνική ακτοπλοΐα αναφέρθηκε μεταξύ άλλων ο Μιχάλης Σακέλλης. «Κατά περίεργο τρόπο οι ακτοπλοϊκές υπηρεσίες στη χώρα μας θεωρούνται δεδομένες με αποτέλεσμα να μην ασχολούμαστε όσο πρέπει ή ακόμα να παρεμβαίνουμε αρνητικά δημιουργώντας έτσι ένα ακατάλληλο περιβάλλον για πρόοδο και ανάπτυξη», είπε.