Με διαδικασίες fast track προχωρά η προετοιμασία της αδειοδότησης για τη «μικρή» ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης, που θα συνδέει το νησί με την Πελοπόννησο
Με βάση το χρονοδιάγραμμα, ο διαγωνισμός για την ανάθεση της κατασκευής του έργου αναμένεται να πραγματοποιηθεί μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2017. Αυτό τονίζουν αρμόδιες πηγές του ΑΔΜΗΕ, που ξεκαθαρίζουν ότι το έργο έχει νόημα εφόσον υλοποιηθεί γρήγορα ώστε να συμβάλει στην εξοικονόμηση πόρων για το ηλεκτρικό σύστημα, αφού εμφανίζει μικρό κόστος και θα αποσβεστεί σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.
AdTech Ad
Στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας έληξε η προθεσμία κατάθεσης προσφορών για την εκπόνηση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και είναι χαρακτηριστικό ότι στους όρους του διαγωνισμού προβλέπεται ότι η ανάδοχος μελετητική εταιρεία θα έχει προθεσμία μόλις τριών μηνών για να ολοκληρώσει την περιβαλλοντική μελέτη, που θα κατατεθεί προς έγκριση στις υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος.
Εκτιμάται ότι η «μικρή» διασύνδεση μπορεί να έχει ολοκληρωθεί και να μπει σε λειτουργία πριν το 2020.
Σύμφωνα με τη μελέτη του ΑΔΜΗΕ, η «μικρή» διασύνδεση γνωστή και ως διασύνδεση εξοικονόμησης θα χρησιμοποιεί καλώδιο εναλλασσόμενου ρεύματος 150KV και αναμένεται να κοστίσει περί τα 180 με 190 εκατ. ευρώ. Ωστόσο το όφελος που θα προκύψει είναι σημαντικό αφού θα μειωθεί έως και 50% το κόστος που πληρώνουν οι καταναλωτές μέσω του τέλους ΥΚΩ (υπηρεσίες κοινής ωφέλειας) για την κάλυψη της ηλεκτροδότησης της Κρήτης, το οποίο ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ το χρόνο.
Σήμερα οι ανάγκες της Κρήτης σε ηλεκτρική ενέργεια καλύπτονται από τρεις μονάδες με καύσιμο μαζούτ και ντίζελ, με υψηλό κόστος παραγωγής. Οι συγκεκριμένοι σταθμοί λόγω παλαιότητας, εμφανίζουν χαμηλό βαθμό απόδοσης, μειωμένη διαθεσιμότητα ενώ προκαλούν σημαντικά περιβαλλοντικά προβλήματα. Όπως συμβαίνει σε όλα τα μη διασυνδεδεμένα νησιά, αυτό το επιπλέον κόστος δεν μετακυλίεται στα τιμολόγια των κατοίκων της Κρήτης αλλά καλύπτεται από το τέλος ΥΚΩ που περιλαμβάνεται σε όλους τους λογαριασμούς ρεύματος, σε όλη τη χώρα. Το ύψος των ΥΚΩ για τα νησιά ανέρχεται σε 700 – 850 εκ. ευρώ ετησίως, με την Κρήτη να αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο ποσοστό (περίπου το μισό). Δηλαδή, η απόσβεση της διασύνδεσης εξοικονόμησης μπορεί να γίνει σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, μέσα σε 3 χρόνια. Επίσης το έργο αναμένεται να βοηθήσει στη βελτίωση της ασφάλειας εφοδιασμού της Κρήτης.
Σημειώνεται τέλος ότι το έργο πληροί τις προϋποθέσεις για χρηματοδότηση από Ευρωπαϊκά Κονδύλια όπως το πακέτο Γιουνκέρ αλλά και για δανειοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Θοδωρής Παναγούλης